FANDOM

Donald.jpg
  • guma balonowa Kaczor Donald - chyba jako jedyna na ówczesnym rynku długo zachowywała owocowy smak i robiła balony. W „donaldach" można było znaleźć ponad 100 różnych historyjek, w których występowali Donald, Myszka Miki, Pluto i Goofy. Gumy można było kupić tylko w Peweksach lub w tzw. imporcie prywatnym.

Lizak.jpg

  • lizaki z kwiatem - na środku miały bliżej nieokreślony smak, jednak królowały na każdym podwórku. Owijane były w przezroczysty celofan. Ten sposób pakowania miał wadę szczególnie uciążliwą w okresie letnim, gdyż pod wpływem ciepła celofan przyklejał się trwale do powierzchni lizaka...

Lizaki-kojaki.jpg

  • kultowy lizak w' kolorowe paski - jest powszechnie kojarzony z postacią porucznika The'o Kojaka. W 1977 roku telewizja polska rozpoczęła emisję serialu o łysym poruczniku nowojorskiej policji, który walcząc z nikotynowym nał ogiem zajadał się okrągłymi lizakami. Od tego czasu wymóg trzymania okrągłego lizaka w kolorow e paski w buzi obowiązywał bez wyjątku każde dziecko, a powtarzające się odmowy jego wyciągnięcia doprowadzały do skraju wytrzymałości rodziców i nauczycielki.

Ryz1.jpg
  • kolorowy ryż preparowany - można się kłócić czy miał smak. Na pewno miał właściwości sklejające jamę ustną. Na pewno można go wyjadać bezpośrednio z paczki wtykając bezwstydnie do środka język. Na pewno wreszcie w wersji farbowanej był dodatkowo słodki, co było ważnym argumentem. Niezapomniany smak.

Bebe.jpg
  • herbatniki Be-Be - bardzo rzadko udawało się kupić chrupiące i nie pokruszone opakowanie herbatników. Można się nimi zajadać na 3 sposoby - albo jeść same prosto z opakowania, albo namoczone w herbacie lub w zależności od upodobań innym, niekoniecznie ciepłym napoju. Bardzo często kupowane były jako dodatek do drugiego śniadania w szkole... lub zamiast niego.

Gumy kulki1.jpg
  • gumy kulki - sprzedawane byly w listkach po 26 sztuk i w różnych kombinacjach kolorystycznych. Każdy kolor miał swoich zwolenników jak i przeciwników, głównie za sprawą różnego stopnia twardości (najtwardsza była kulka niebieska). Bardzo szybko traciły smak (utrzymywał się maksimum przez 2 minuty), chwilę potem robiły się tak twarde, że o dalszym żuciu można było już tylko pomarzyć... lub wymienić gumę na kolejną kulkę. Dobrze poinformowani wiedzieli gdzie w przypadku braku większej ilości gotówki można było kupić kulki na sztuki.

Jedyna.jpg
  • gorzka czekolada 'Jedyna' - prawdziwy rarytas, który wraz z pomarańczami niejednokrotnie decydował o wartości paczki na zabawach choinkowych organizowanych przez zakłady pracy. Produkowana przez znane w całej Europie zakłady E. Wedla (przemianowane na Zakłady 22 lipca) według niezmienionej receptury od 1930 roku. Do dzisiaj sprzedawana w takim samym kremowo-czerwonym opakowaniu, które zaprojektowane zostało w okresie międzywojennym.

  • „orenżada" - ulubiona przekąska każdego dziecka. Dostępna w
    Oranzada-cytryna.jpg
    torebkach, później pojawiła się w papierowych rurkach w jaskrawych kolorach. Jej zakup był obowiązkowy podczas każdej wizyty w kiosku czy sklepie. Nieznane są przypadki spożycia oranżady w proszku zgodnie z przepisem, czyli w stanie płynnym, zapewne dlatego, że żadne z zakupionych opakowań nigdy nie przetrwało w stanie nienaruszonym drogi do domu. Zazwyczaj wyjadana oblizanym palcem z torebki zaraz po zakupie lub w całości wsypywana do buzi. Piekła w język i doskonale barwiła palce i wargi na kolor pomarańczowy.

Andruty.jpg
  • małe okrągłe andruty - były zwykle chrupiące, w przeciwieństwie do twardych i niezjadliwych pierników lub herbatników. Ich skład jest niezwykle prosty i chyba słusznie niektórzy nazywali to słodkim "opłatkiem", co dawało pretekst do głupich zabaw. Andruty były tak cienkie że zwykle łamały się w palcach zanim udało się je zapakować do buzi i pochrupać

Więcej z Fandomu

Losowa wiki